Cmentarz parafialny
Kancelaria Cmentarza czynna:
od wtorku do piątku 9:00-10:00 16:00-17:30
sobota 9:00-10:00
tel. 81 889 20 00 wew 100 fax 81 889 20 00 wew. 101
W sprawach pilnych po godzinach urzędowania kancelarii cmentarnej prosimy o kontakt:
P. Jerzy Wnuk tel. 81 881 64 04
Cmentarz parafialny został podzielony na sektory. Wszystkie groby są zinwentaryzowane i naniesione na plan cmentarza. Każdy grób musi posiadać opiekuna grobu, który za zgodą wszystkich uprawnionych i po dokonaniu ustalonych opłat, może stać się dysponentem grobu (może być tylko jeden dysponent grobu). Aby takie prawo uzyskać należy zgłosić się do kancelarii Parafialnej (w godzinach jej urzędowania patrz wyżej) z następującymi informacjami:
1. Sektor w którym znajduje się grób.
2. Nazwiska i imiona osób, które spoczywają w grobach sąsiednich (po lewej i prawej stronie). Opłaty aktualne od 2023r.
Po upływie 20 lat każdy dysponent grobu jest obowiązany ponowić pokładne w wysokości 300 zł na dalsze 20 lat, oraz wnieść opłatę bieżącą w wysokości 30 zł rocznie.(można opłacić na 2 lata w przód). Zaległości są regulowane według obecnych stawek. W przypadku nie uiszczenia opłaty, Zarządca Cmentarza, po upływie okresu ochronnego, może wykorzystać grób do ponownego pochówku. (Dz.U.00.23.295)
Regulamin cmentarza parafialnego w Końskowoli
Stan prawny na dzień 4.X. 2009 (Data powstania Regulaminu)
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
1. Cmentarz Parafialny w Końskowoli jest cmentarzem wyznaniowym należącym do Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem Znalezienia Krzyża Świętego i Św. Andrzeja Apostoła w Końskowoli;
2. Stanowi on jedyne wyznaczone miejsce na terenie parafii, gdzie można dokonywać pochówku zwłok lub szczątek zmarłych, zgodnie z obowiązującym prawem;
§ 2
1. Zarządcą Cmentarza Parafialnego jest Parafia Rzymskokatolicka w Końskowoli, w imieniu której działa Proboszcz Parafii.
2. Na wniosek Proboszcza, Rada Parafialna powołuje Zarząd Cmentarza.
3. Zarząd cmentarza składa się z 5 osób.
4. W skład Zarządu Cmentarza, z urzędu, wchodzi proboszcz parafii oraz osoba prowadząca sprawy administracyjne.
Rozdział II
Zasady wykonywania usług cmentarnych i pogrzebowych
§ 3
Do wyłącznej kompetencji Zarządu Cmentarza należy:
1. wykonywanie grobów i katakumb o parametrach ustalonych przepisami prawa;
2. przygotowanie grobu do pochówku;
3. zamurowanie lub zasypanie grobu;
4. demontaż starych pomników i rabatek;
5. wycinanie krzewów i drzew zagrażających infrastrukturze cmentarza po uzgodnieniu z konserwatorem zabytków;
6. układanie kostki chodnikowej przy grobach jak i na alejkach
7. udział w ekshumacjach;
8. dopilnowanie porządku podczas składania pomników i rabatek;
9. dzwonienie sygnaturką podczas zbliżania się konduktu pogrzebowego;
10. udział w pogrzebach
11. utrzymanie porządku na cmentarzu i terenie bezpośrednio przyległym;
12. wydawanie i kontrolowanie pozwoleń na wjazd w miejscach wyznaczonych na cmentarzu;
13. wywóz śmieci, na miejsca wyznaczone, w tym dopilnowanie ich segregacji;
14. otwieranie i zamykanie bram cmentarnych w godzinach wyznaczonych;
15. przygotowanie miejsc do uroczystości religijnych odbywających się na cmentarzu;
Do kompetencji osoby odpowiedzialne za sprawy administracji cmentarnej należy w szczególności:
1. prowadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem cmentarza, w tym prowadzenie ksiąg cmentarnych;
2. załatwianie spraw związanych z pogrzebami;
3. załatwianie spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem cmentarza;
Proboszcz Parafii po zasięgnięciu opinii Zarządu Cmentarza lub Rady Parafialnej zatrudnia osobę fizyczną lub prawną do wykonywania usług na cmentarzu.
Rozdział III
Kancelaria Cmentarza
§ 4
1. Zarząd Cmentarza lub Jego przedstawiciele przyjmują interesantów w Kancelarii Parafialnej w Końskowoli, od wtorku do piątku w godzinach 9.00-10.00 i 16.00-17.30, a w soboty w godzinach 9.00-10.00.
2. W przypadku zaistnienia potrzeby załatwienia spraw związanych z pochówkiem poza godzinami przyjęć interesantów w Kancelarii Parafialnej, należy skontaktować się bezpośrednio z księdzem Proboszczem lub Osobą prowadzącą sprawy administracyjne, lub ks. Wikariuszem.
3. Pracami Zarządu Cmentarza kieruje oraz nadzór nad przestrzeganiem regulaminu sprawuje Proboszcz Parafii w Końskowoli.
Rozdział IV
Użycie grobu
§ 5
1. Grób ziemny – stanowi dół, nie murowany, do którego chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobyta z tego dołu;
2. Grób murowany – jest dołem, którego boki są murowane, a nad trumną zakłada się sklepienie;
3. Grób rodzinny – jest to przestrzeń zapewniająca pochowanie dwóch lub więcej trumien ze zwłokami. Przestrzeń ta nie może przekroczyć powierzchni przeznaczonej na dwa groby pojedyncze w poziomie, niezależnie od ilości pięter w głąb.
4. Określając rodzaj grobu bierze się pod uwagę sposób pochówku, a nie nagrobek.
§ 6
1. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat.
2. Ponowne użycie grobu nie może nastąpić po upływie 20 lat, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciwko temu i uiści opłatę;
3. Zastrzeżenie to ma skutek na dalsze 20 lat i może być odnawiane;
4. W przypadku nie uiszczenia opłaty, po upływie okresu ochronnego, grób może zostać użyty do ponownego pochówku, z tym że szczątki poprzednio pochowanych zwłok lub resztki trumny należy pochować na w miejscu wyznaczonym na tym samym cmentarzu;
§ 7
1. Każdy grób musi posiadać opiekuna grobu, który za zgodą wszystkich uprawnionych i po dokonaniu ustalonych opłat, może stać się dysponentem grobu;
2. Prawo do dysponowania grobem nakłada na jego dysponenta obowiązek:
utrzymania grobu w należytym stanie;
dbanie o czystość i porządek w jego obrębie;
respektowania prawa najbliższych do oddawania czci osobom zmarłym i prawa do zachowania pamięci;.
3. Wszelkie prace przy nagrobkach o charakterze zabytkowym wymagają zezwolenia Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
4. Wykonywanie innych prac przy grobie, tj. demontaż i składanie pomników, wykonywanie rabatek, ogrodzeń, układanie płytek i kostki oraz wycinka i sadzenie drzew, ustawianie ławek itp., wymaga zezwolenia Zarządu Cmentarza.
5. Zmiana lub uszkodzenie grobów sąsiednich, w wyniku prac prowadzonych przy grobie, wymaga podjęcia działań przywracających im stan poprzedni.
6. Prace przy nagrobkach mogą być prowadzone za zezwoleniem Zarządu Cmentarza wyłącznie przez osoby do tego uprawnione;
§ 8
1. Istnieje możliwość dokonania rezerwacji za zgodą Zarządu Cmentarza, wolnego miejsca pod grób;
2. Miejsca zarezerwowane wpisuje się do cmentarnej ewidencji grobów;
3. Prawo do miejsca zarezerwowanego podlega takim samym opłatom, jak miejsce zajęte pod grób;
4. Nie można rościć sobie praw do samowolnie zarezerwowanego miejsca bez pisemnej zgody Zarządu Cmentarza, określającego sektor i numer miejsca oraz pokwitowania wniesienia opłaty.
§ 9
1. Wszystkie groby znajdujące się w obrębie administracyjnym cmentarza powinny posiadać założoną kartotekę.
2. W kartotece grobu znajdują się następujące dane:
- symbol sektora i numer grobu;
- dane opiekuna grobu;
- dane pochowanych osób zmarłych;
- adnotacje o grobie i opłatach;
Rozdział IV
Pochówek
§ 10
1. Prawo do pochowania osoby zmarłej posiada rodzina, organy wojskowe i państwowe oraz osoby, które się do tego dobrowolnie zobowiążą;
2. Do pochowania zwłok na cmentarzu wymagane są następujące dokumenty:
karta zgonu zawierająca adnotację Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu;
dodatkowe zezwolenie prokuratora w przypadku, kiedy zachodzi podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo;
3. Dodatkowo osoby dokonujące formalności związanych z pochówkiem, zobowiązane są:
przedstawić dokument stwierdzający prawo dysponowania grobem wskazanym do pochówku;
podania danych do sporządzenia aktu zgonu w parafialnej księdze zgonów i jego podpisania;
ustalenia terminu uroczystości pogrzebowych;
wniesieniu ustalonych opłat administracyjnych;
4. Zwłoki osób zmarłych nie mogą być chowane przed upływem 24 godzin od chwili zgonu.
5. Zwłoki powinny być złożone w trumnie o nieprzepuszczalnych ścianach
bocznych i dnie na warstwie płynochłonnej o grubości 3 cm i przykryte szczelnie przylegającym wiekiem.
Rozdział V
Księgi cmentarne
§ 11
1. Księgę cmentarną prowadzi Zarząd Cmentarza, lub w jego imieniu osoba odpowiedzialna za sprawy administracyjne;
2. Księga cmentarna zawiera następujące dane osób, których zwłoki zostały pochowane:
imię i nazwisko;
ostatnie miejsce zamieszkania;
przyczynę zgonu;
datę i numer aktu zgonu;
datę pochówku;
dokładne określenie miejsca pochowania, zgodnie z cmentarną ewidencją grobów (sektor i numer);
w przypadku ekshumacji, przyczynę ekshumacji, datę wydobycia oraz datę ponownego złożenia szczątków.
Rozdział VI
Ekshumacja zwłok
§ 12
1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osoby lub firmy uprawnione wyłącznie:
na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego;
na zarządzenie prokuratora lub sądu;
2. Ekshumacja zwłok i szczątków powinna odbyć się we wczesnych godzinach porannych w okresie od 16 października do 15 kwietnia;
3. O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarząd Cmentarza
Rozdział VII
Fundusz Cmentarny
§ 13
1. W celu zapewnienia środków na wydatki związane z utrzymaniem cmentarza tworzy się Fundusz Cmentarny.
2. Funduszem Cmentarnym dysponuje Zarząd Cmentarza, za zgodą Zarządcy – Proboszcza.
3. Fundusz Cmentarny tworzą w szczególności środki finansowe pochodzące z :
a) pokładnego na który składają się:
opłat za rezerwacje miejsca na 20 lat
opłat rocznych na bieżące utrzymanie cmentarza;
opłat cmentarnych w zależności od rodzaju budowanego grobu
b) opłat za zezwolenie na prowadzenia prac na cmentarzu
c) innych dochodów – np. dotacji, zapisów, darowizn.
4. Decyzję w sprawie wysokości opłat podejmuje na wniosek Proboszcza
Rada Parafialna.
5. Środki z Funduszu Cmentarnego przeznacza się w szczególności na:
- budowę, remonty i bieżącą konserwację urządzeń cmentarnych;
- poprawę infrastruktury cmentarnej;
- utrzymanie porządku i czystości na cmentarzu;
- utrzymanie cmentarza przy kościele parafialnym.
Rozdział VIII
Przepisy porządkowe
§ 14
Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do ścisłego przestrzegania następujących zasad:
1. Przebywanie na terenie cmentarza dozwolone jest w godzinach jego otwarcia, tj.:
- od 1 kwietnia do 2 listopada w godzinach od 7.00 do 20.00;
- od 3 listopada do 31 marca w godzinach od 7.00 do 17.00;
2. Należy zachować spokój i ciszę;
3. Dbać o czystość na terenie całego cmentarza, jak i w obrębie poszczególnych grobów;
4. Składowanie śmieci dozwolone jest w miejscach do tego wyznaczonych, z zachowaniem segregacji;
5. Każdorazowo wymaga się uzyskania zgody zarządu cmentarza na prowadzenie prac wpływających na zmianę architektury cmentarza;
6. Transport elementów nagrobków oraz innych materiałów po terenie cmentarza odbywa się po uzyskaniu zezwolenia od Zarządu Cmentarza;
7. Zabrania się na terenie cmentarza jazdy na rowerach oraz innych pojazdach jednośladowych;
8. Za wjazd na teren cmentarza pobierana jest opłata;
§ 15
Pod odpowiedzialnością karną przewidywaną w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach wykroczeń, zabrania się:
1. Poruszania się pojazdami po terenie cmentarza bez zgody Zarządu Cmentarza;
2. Wprowadzania na teren cmentarza psów, kotów i innych zwierząt;
3. Niszczenia drzew, krzewów;
4. Niszczenia pomników, nagrobków, krzyży i innych urządzeń cmentarnych;
5. Przebywania w stanie wskazującym na spożycie alkoholu;
6. Pozostawianie na terenie cmentarza dzieci bez opieki do lat 7.
7. Prowadzenia działalności handlowej i wszelkich innych czynności naruszających powagę tego miejsca;
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§ 16
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Parafialną
3. Regulamin wywiesza się na tablicy ogłoszeń umieszczonej na cmentarzu parafialnym.